W 60% przypadków osoba zlecająca pracę pokazywała i tłumaczyła,’jak ją wykonać, w 12% polecała przyjrzeć się, jak tó robią inni (a to przecież nie zawsze stanowiło odpowiedni wzór), aż w 28% nie udzielała żadnych objaśnień, co jest sprzeczne z samym pojęciem kształcenia. U uczniów nie nadzorowanych i nie korygowanych przez, instruktora mogły -powstawać błędne. nawyki. Przepisy przewidują, że praktykantki powinny w godzinach pracy opracowywać pisemne -ćwiczenia na zapleczu sklepu na podstawie objaśnień i pod kierunkiem instruktora. Ankiety ujawniły, że tylko w 31% przypadków instruktorzy zawsze omawiali,z praktykantkami tematykę ćwiczeń, w 50% omawiali czasem, ai w 19% nie omawiali nigdy. Chwalebny i jedyny wyjątek wśród 17 przedsiębiorstw stanowił DH Supersam, gdzie instruktor zawsze omawiał ćwiczenia.