Różnica między pogadanką a dyskusją polega na tym, że podczas dyskusji uczniowie mają większą samodzielność, nie są ograniczani przez nauczyciela pytaniami. Dyskusja pobudza do wnikliwego. i wszechstronnego rozpatrywania spraw spornych,wyrabia krytycyzm. Powinna uczyć także tolerancji wobec – . poglądów odmiennych i umiejętnego wartościowania wypowiadanych opinii. Przygotowanie i przeprowadzenie dyskusji wymaga wiele „ czasu.’Dobrze jest,, aby? o dyskusji na określone tematy, zwłaszcza te, które wymagają, zapoznania się z materiałami,nowymi zagadnieniami, terminologią itp., uczniowie, byli uprzedzani. Przed rozpoczęciem dyskusji nauczyciel daje ’ zazwyczaj krótkie wprowadzenie do tematu, określa’zakres i cel-dyskusji. Aby ; dyskusja nie była zbyt ogólna,. można 'ustalić z uczniami konkretne zagadnienia, ewentualnie plan; wokół: którego powinna się ona koncentrować.