Pokaz może się odbywać w klasie, sali przedmiotowej • lub też w’konkretnym zakładzie pracy (np. w czasie wycieczki, na praktyce). Metoda pokazu wiąże się ściśle z zasadą po- glądowości i ma na celu bezpośrednie lub pośrednie zetknięcie ucznia z przedmiotami lub zjawiskami, które ma poznać. Główną rolą pokazu jest ukształtowanie prawidłowych wyobrażeń o omawianych faktach i zjawiskach. Aby pokaz mógł spełnić swoją rolę dydaktyczną, uczniowie muszą być przygotowani do prawidłowej obserwacji przedmiotu lub. zjawiska. Przygotowanie polega na sprecyzowaniu celu i terenu obserwacji, wyjaśnieniu istotnych cech przedmiotu, ukierunkowanie obserwacji przez, wyznaczenie zadań lub opracowanie arkusza obserwacyjnego, podanie sposobów, i kolejności prac, pisania notateYlub ujednolicenie stosowanej 'terminologii przy określaniu cech. Wynik obserwacji w dużej : mierze zależy od uprzednich wiadomości o obserwowanym przedmiocie oraz od umiejętności obiektywnego spostrzegania. bez domysłów, wyobrażeń lub przypuszczeń.